tisdag 12 september 2017

Pizzasallad - Vitkålssallad

Dags att göra en laddning med vitkålssallad nu när den svenska vitkålen är så fin. Ladda en stor burk med sallad för hela veckan, perfekt att ha som en förrätt eller som sallad när du vill. Ni vet ju att en klassisk pizzasallad funkar nästan till allt. Denna salladen har jag kompletterat med rödlök och färsk röd paprika. Gör en stor laddning för den smakar som bäst när den är några dagar och jag lovar att om man tror att man gör sallad för en hel vecka så tar den slut allt för fort. Denna burken på bilden är 2 liter och är ganska lagom, finns 3 liters glasburk också om man är en stor familj. Detta hade jag i denna burken. Pizzasallad finns visst bara i Sverige har jag hört och är unikt här. Alltså en Svensk klassiker!

Ingredienser:
1 kg vitkål
3 tsk salt
2 dl olivolja
4 msk vitvinsvinäger
2 st rödlökar
1 st röd paprika
Nymald svartpeppar efter behag.
Jag gillar svartpeppar så det blir ganska mycket.

Gör så här:
Börja med att strimla vitkålen och då gör jag det lättast med en osthyvel.
Blanda sedan i saltet med vitkålen i en bunke och rör om, helst med plasthandskar så saltet kommer runt om kålen och saftar till sig.
Ställ nu bunken med vitkålen i kylen några timmar eller över natten. Häll av vätskan som samlats.
Skiva rödlök och dela paprika i små bitar.
Varvar nu vitkål, rödlök och paprika i en stor glasburk.
Blanda nu olja, vinäger och svartpeppar.
Häll blandningen över allt och stäng locket och vänd upp och ner på burken några gånger.
Nu ska salladen stå till sig några timmar och helst till dagen därpå för att smaka som bäst.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar