tisdag 29 september 2015

Fläsklägg - kokt rimmad

Kokt rimmad fläsklägg är det perfekta tillbehöret till rotmos. Jag köper färdigrimmad och utan ben som ligger i ett nät. Jag låter det sjuda sakta i en kastrull i flera timmar.  Jag gör också alltid dubbel sats och när man ändå håller på och det är ju inte mera jobb och så får man ju många matlådor också om man inte bjuder till fest för många.

Ingredienser för 4 portioner:
1250-1500 g fläsklägg, rimmad och utan ben
2-4 liter vatten
8 kryddpepparkorn
8 vitpepparkorn
2 lagerblad
2 gula lökar i klyftor
Det behövs inget salt i kokvattnet när fläskläggen är rimmad!

Gör så här:
Lägg fläskläggen i en gryta och mätt upp hur mycket vatten som behövs för att precis täcka köttet.
Ta upp fläskläggen och koka nu upp vattnet. När vattnet kokar lägger du i fläskläggen, sedan lägger du i kryddorna och löken. Skumma om det behövs. Låt nu allt sjuda sakta i 4-6 timmar på svagaste värmen.
När det är dags för middag är det bara att plocka upp fläskläggen, klippa upp nätet och allt faller isär och bara att plocka bort svålen och fettet, Kvar blir bara det köttiga - enkelt och smidigt.
Spara buljongen och koka eventuellt ihop den något och gör en god grönsakssoppa eller frys in i lagom portioner som fond till goda såser.

Serveras till rotmos, potatismos eller vinkokt vitkål (surkål på Sandbergs vis och recept kommer senare).

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte klicka på gilla-knappen, men jag hittade ingen - så jag får skriva det istället: Gilla.

    SvaraRadera