torsdag 30 juli 2015

Glass - Cassata en italiensk klassiker

Italienare kan verkligen göra glass och är ju världsberömda med alla sin gelato som finns att välja på i alla dess smaker. En favorit hos mig är cassata som jag åt som barn och när jag var i min ungdom i Italien. Ett av mina mål på semestern nu senast var att försöka hitta denna glassen, men inte en enda cassataglass. Överallt finns det gelatoaffärer med hur många smaker som helst men inte Cassata, denna glass med likörindränkta cocktailbär som smakar bara så gudomligt gott.
Nu när jag läser lite på nätet, så ser jag att den kommer från Sicilien och kanske att italienarna från Bologna och norr inte vill servera denna faktiskt ganska berömda glass i sina butiker.
Därför dröjde det inte många dagar från det att jag kom hem från Road trip to Italy innan jag svängde ihop en cassata tillsammans med barnbarnet. Barnbarnet tyckte det var roligt att hjälpa till, men föredrog mera glass utan massa med bitar i, alltså är detta en vuxenglass fast jag gillade ju den som barn, och fanns som pinnglass hos GB. Om du undrar vad kakfyllning är i receptet, så är det hackade apelsinskal och cedratfrukt som man har i fruktkakor.

Ingredienser för 6 personer:
6 st äggulor
1 dl florsocker
5 dl vispgrädde

Fyllning:
100 g kakfyllning (Dr. Oetker)
100 g röda cocktailbär, hackade (Dr. Oetker)
0,75 dl Cointreau eller annan apelsinlikör
2 tsk romarom ((Dr. Oetker), glöm ej att skaka flaskan innan.

Gör så här:
Börja med att blanda kakfyllning och hackade röda cocktailbär tillsamman med Cointreau och romarom i en skål och rör om då och då - låt stå minst 1 timma.
Vispa sedan äggulorna tillsammans med florsocker till poröst skum med elvisp.
Vispa därefter vispgrädden till hårt skum.
Blanda nu fruktblandningen med vätska i äggsmeten och vänd sedan ner försiktigt även vispgrädden.
Ska du göra kulglass är det bara att lägga det i en burk med lock, men vill du servera en glassbit på tallrik rekommenderar jag att du klär en rak brödform med plastfolie innan du häller i smeten. Täck med plast över och ställ i frysen minst 4 timmar, men tänk på att alkoholen gör att det tar något längre tid att frysa tycker jag. Så gör helst glassen dagen innan den ska ätas.

1 kommentar:

  1. Lidl har Italienvecka nu i veckan och säljer Cassataglass

    SvaraRadera