måndag 28 oktober 2013

Lingonsylt - klassiskt krösamos

Klassisk lingonsylt eller som vi säger krösamos är gott till många svenska husmansrätter, även till pannkakor äter jag hellre lingonsylt än annan bärsylt. Även till steken föredrar vi lingonsylt istället för gelé. Jag har lingon i frysen och paketerade 0,5 liter i varje påse. Kokar till en burk i taget. Bättre att ha en liten burk och koka nytt när den är slut.

Ingredienser för 0,5 liter lingon:
0,5 l lingon
3 msk vatten
1,25 dl syltsocker

Gör så här:
Koka lingonen tillsammans med vattnet i 5-10 minuter på medelvärme.
Skumma och rör sedan ner sockret och rör tills det löst sig.
Häll upp på en väl rengjord och varma glasburk, sätt på locket direkt.
Klart!

4 kommentarer:

  1. Halkade precis in här. Vilken fin och inspirerande blogg! Vilka fina bilder! Nu är jag ännu mer hungrig. Kul idé med att stek ägg i paprika. Skulle nog barnen här tycka var roligt.
    Kram Frida

    SvaraRadera
  2. Jag la in dig på bloglovin också så jag inte missar något =)
    Så tråkigt att även du blivit uppsagd.
    Jag hade två månaders uppsägningstid och jobbade min sista dag i fredags.
    Det var två tuffa månader, mest en ekonomisk stress att kanske behöva gå arbetslös.
    Då jag inte fått något nytt jobb så har jag startat eget. Är utbildad målare och har jobbat som det i 8 år och jag har redan jobb att göra.

    Hur länge har du kvar att jobba?

    Kram Frida

    SvaraRadera
  3. Härlig blogg med massa gott! :) Kommer fortsätta följa din blogg!

    SvaraRadera