fredag 2 augusti 2013

Potatismos - lyxvariant

Potatismos passar till mycket och här finns det många som gör sitt mos på sitt vis. Tycker att oftast är det mannen i huset som oftast gör moset, precis som det är han som grillar. Tillbehören till moset och grillkött gör kvinnan. Är det så hos er också?
Min man tycker det är viktigt att man kör den kokta potatisen genom potatispressen, men jag tycker att det räcker med potatisstöten och är bara potatisen välkokt så funkar stöten perfekt och min man klagar inte längre. Han är känslig för klumpar ;).
Potatismos kan serveras till allt från falukorv till oxfilé. Korvstroganoff och andra såsiga rätter är också mycket gott. Detta moset är en lyxvariant och självklart kan man till vardags minska på smöret och byta ut till mjölk istället, men det blir inte alls lika gott. Ät mindre av lyxmoset istället är mitt tips!
Det finns i välsorterade affärer att köpa potatismos potatis fast det är mitt i sommaren och färskpotatistider.
Finns oftast i en speciellpåse, fråga i din butik.

Ingredienser till 4 personer:
500 g skalad potatis av mjölig sort
1 dl grädde
150 g rumsvarmtsmör
muskotnöt
salt och vitpeppar

Gör så här:
Ta ut smöret så det blir riktigt rumsvarmt.
Börja med att skala potatisen och dela i mindre bitar.
Koka potatisen riktigt mjuk i läsaltat vatten.
Häll av vattnet och stöt potatisen.
Värm grädden lite så den inte är kylskåpskall, (några sekunder i micron).
Kör potatisen och det rumsvarma smöret med elvispen och blanda i även grädden.
Krydda med riven muskotnöt, salt och mald vitpeppar.

1 kommentar: